سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیویورک تایمز: رد پای سیا و آل سعود در بحران سوریه

ارسال‌کننده : پرزیدنت در : 94/11/5 3:0 صبح

آمریکا با دلارهای عربستان، سوریه را به آتش کشید

گزارش تکان‌ دهنده نیویورک‌ تایمز از رد پای سیا و

آل‌ سعود در بحران سوریه

یک روزنامه آمریکایی فاش کرد، جنگ داخلی سوریه را سازمان «سیا» با مشارکت عربستان و دلارهای نفتی سعودی راه انداخت و آن را مدیریت کرد.


هر چند تاکنون خبرهای زیادی در مورد مشارکت آمریکا و عربستان در جنگ سوریه منتشر شد، اما برای نخستین‌بار است که یک روزنامه آمریکایی، آن هم در حد و اندازه «نیویورک تایمز» از این پیوند شیطانی پرده برمی‌دارد؛ این روزنامه دیروز نوشت: وقتی که دولت «باراک اوباما» در سال 2013 به سازمان جاسوسی سیا اجازه داد که شورشیان سوری را مسلح کند، این سازمان از قبل می‌دانست که یک شریک مشتاق برای پرداخت هزینه‌های عملیات دارد؛ این شریک، «پادشاهی سعودی» بود، همان شریکی که طی دهه‌ها سیا را برای ایجاد درگیری در مناطق دور دست کمک‌های مالی می‌کرده است.

 

این روزنامه افزود: از آن زمان (2013) به بعد، سیا و شریک سعودی‌اش ترتیبات غیرمعمولی را برای آموزش تروریست‌ها راه انداختند و نام عملیات خود را «الوارچنار» گذاشتند. مقامات فعلی و سابق دولت (آمریکا) گفتند که در چارچوب این عملیات مقرر شد که عربستان سلاح‌ها و پول‌های هنگفت در اختیار بگذارد و سیا نیز مسئولیت آموزش تفنگ‌ های هجومی «ای‌کی-47»  و موشک‌های ضدتانک به شورشیان را برعهده داشته باشد.

 

نیویورک‌ تایمز بدون توجه به بار حقوقی این افشاگری، افزود: حمایت از شورشیان سوری آخرین فصل از همکاری‌های مشترک سرویس‌های جاسوسی عربستان و ایالات متحده است، همکارهایی که پیشینه آن به حمایت از مجاهدین علیه نیروهای شوروی در افغانستان (دهه 1980) و جنگ نیابتی در آفریقا می‌رسد. در برخی مواقع مثل اکنون در سوریه، دو کشور آمریکا و عربستان کاملا هماهنگ عمل و در مواقع دیگر نیز، سعودی‌ها فقط پای چک‌های عملیات پنهانی ایالات متحده را امضاء کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، «مایک راجرز» عضو سابق کنگره آمریکا که در ابتدای عملیات سیا، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان این کشور بود، به نیویورک‌تایمز گفت: آنها (سعودی‌ها) می‌دانستند که باید ما را همراه خود داشته باشند و ما هم می‌دانستیم که باید آنها را همراه خود داشته باشیم.

 

شاید افشاگری نیویورک‌ تایمز علیه نظام سیاسی آمریکا برای خیلی‌ها تعجب‌برانگیز باشد، خصوصا اینکه این روزنامه بخشی از ساختار سیاسی آمریکا را شکل می‌دهد. اما چیزی که برای مسئولان این روزنامه از پیش مبرهن و آشکار است، این است که هیچ نهادی در سطح بین‌المللی نمی‌تواند ایالات متحده را براساس این اسناد، تحت تعقیب حقوقی قرار دهد.

 

نکته تأسف‌ برانگیز آن است که شخص اوباما، یعنی کسی که دستش به خون زنان، کودکان و مردان بیگناه سوریه (و دیگر مناطق) آلوده است، از بنیاد نوبل، جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است.
نیویورک‌ تایمز در این گزارش خود، علاوه بر عربستان، از دولت‌های قطر و اردن هم به عنوان پشتیبان مالی و تسلیحاتی تروریست‌های فعال در سوریه نام برده است.


البته دولت اردن خاک خود را در اختیار آمریکا گذاشت تا در آنجا تروریست‌ها را آموزش دهد و به سوریه اعزام کند.

 

خبر دیگر اینکه «جان کری» وزیرخارجه آمریکا در عربستان با برخی از اعضای تروریست‌ های مسلح فعال در سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.
کری در این سفر خود، با «سلمان» شاه عربستان نیز دیدار و درباره ایران و سوریه، با وی گفت‌وگو کرد.

 

اخبار مرتبط:

  1. اعدام دختر جوان با سیم فلزی توسط تروریستهای استخدامی دولت آمریکا
  2. گوشه ای از جنایات آمریکا در سوریه

 




کلمات کلیدی : باراک اوباما، ایالات متحده، دولت روانی آمریکا، سازمان سیا، نیویورک‌ تایمز، عملیات الوارچنار